رسوب زدایی رادیاتور

جهت خرید نانو موتورشوی برای شست و شوی پوسته ی بیرونی موتورخودرو به صفحه ی مایع موتورشوی مراجعه نمایید و جهت مشاهده ی سایر محصولات گلنز به صفحه ی محصولات مراجعه بفرمایید.

رادیاتور ماشین بعد از مدتی دچار رسوب شده و با گذشت زمان نیز قطر این رسوبات افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل لازم است به صورت دوره‌ای نسبت به رسوب‌ زدایی رادیاتور ماشین اقدام کنیم. برای شستشو و تمیز کردن رادیاتور ماشین بهتر است از جرم گیر رادیاتور ماشین که استفاده از آن رواج دارد استفاده کرد. انواع روش‌های دیگری مانند شستشوی رادیاتور ماشین با نوشابه، شستشوی رادیاتور ماشین با جوش شیرین و … در این زمینه کارآمد هستند که در ادامه به توضیح این روش‌ها، رفع گرفتگی رادیاتور خودرو و معرفی بهترین محلول برای رادیاتور ماشین می‌پردازیم.

**لطفا روش های توصیه شده در این مقاله را به هیچ عنوان انجام ندهید و این مقاله صرفا جهت بهینه سازی سایت آپلود شده است**

جهت مشاهده ی کلیپ های تست نانو موتورشوی گلنز به صفحه ی رسمی ما در اینستاگرام  و جهت دیدن سایر شوینده های تاچلس گلنز به صفحه ی محصولات مراجعه نمایید.

بهترین مواد نانو کارواش
بهترین مواد نانو کارواش

رسوب زدایی رادیاتور خودرو

چگونه رادیاتور ماشین را تمیز کنیم؟ همانطور که می‌دانید بعد از مدتی که موتور خودرو کار می‌کند، رسوباتی ناشی از آب در بخش‌های مختلف ماشین از جمله رادیاتو جمع می‌شوند. بنابراین برای بالا بردن سطح عملکرد موتور خودرو و خنک نگه داشتن آن باید مراحل رسوب‌گیری رادیاتور ماشین را با استفاده از محلول شستشوی رادیاتور ماشین و یا روش‌های دیگری که در ادامه به آن ها می‌پردازیم، انجام داد.

رسوب گیر و سختی گیر رادیاتور خودرو

جرم گیری رادیاتور ماشین چگونه است؟

در موتورهای احتراق داخلی، سیستم خنک‌کاری آب می‌باشد که در یک مدار بسته به رادیاتور ماشین می‌رود و آب خنک شده دوباره به محفظه موتور می‌رود. به دلیل اینکه در سیلندرها، احتراق زیاد است دمای آب به سرعت در محفظه اطراف سیلندر بالا می‌رود و باعث می‌شود یون‌های سخت آب به مرور زمان باعث ایجاد رسوبات سختی داخلی مجاری و رادیاتورها شوند. این رسوبات انتقال حرارت را کم می‌کنند و به همین دلیل است که در تابستان با گرم شدن هوا و کاهش نرخ انتقال حرارت در رادیاتور، ماشین داغ می‌شود. به مرور جلوی گردش آب نیز گرفته می‌شود و صدمات و هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت. بنابراین ضروری است که از یک رسوب‌زدای قوی استفاده کرد تا از تشکیل رسوبات قدیمی روی سطوح باز جلوگیری کنید.

بهترین ماده برای شستشوی رادیاتور ماشین چیست؟

بهترین ماده برای شستشوی رادیاتور ماشین چیست؟

مناسب ترین جرم گیر رادیاتور بخاری خودرو چیست؟

شاید یافتن پاسخ این سوال ها دغدغه بسیاری از افرادی که خودرو دارند باشد.ما قصد داریم با بررسی چند محصول متفاوت و مقایسه کارایی آنها با یکدیگر پاسخ این سوال را به شما عزیزان ارائه دهیم.

شستشوی رادیاتور ماشین با نوشابه

برای ریختن نوشابه در رادیاتور ماشین باید مقداری نوشابه را درون آب سیستم خنک کننده بریزید و سپس موتور خودرو را روشن کنید. چند لحظه منتظر بمانید تا خودرو به صورت درجا کار کند و موتور آن روشن باشد. به این صورت نوشابه وارد رادیاتور ماشین می‌شود و عملیات رسوب‌زدایی انجام می‌شود. در نهایت بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه، ظرفی را زیر رادیاتور بگذارید و پیچ زیر آن را باز کنید و بگذارید آب رادیاتور به طور کامل خارج شود. در همین حین کمی آب تمیز وارد آن کنید تا به این چرخه وارد شود و رادیاتور از نوشابه تمیز شود.

ادامه

سپس خودرو را خاموش کنید و بگذارید آب داخل رادیاتور نیز بیرون برود. بعد از آن پیچ رادیاتور را ببندید و دوباره آب تمیز داخل سیستم خنک کننده بریزید و بگذارید دوباره مانند مرحله قبل موتور به صورت درجا کار کند. سپس دوباره پیچ رادیاتور را باز کنید و بگذارید آب داخل آن خارج شود. به این شکل رسوبات کنده می‌شود و از بدنه داخلی رادیاتور با نوشابه بیرون می‌ریزند.

 

رسوب زدایی رادیاتور ماشین با جوش شیرین

به جای استفاده از نوشابه می‌توان به عنوان رسوب‌زدای رادیاتور ماشین، از محلول آب و جوش شیرین استفاده کرد.  جوش شیرین را در آب حل کنید و آن را به داخل سیستم خنک کننده خودرو بریزید. به این ترتیب رسوبات به بهترین نحو کنده می‌شوند و از بدنه رادیاتور جدا می‌شوند. فرآیند تمیزکاری مانند روش قبل صورت می‌گیرد.

 

شستشوی رادیاتور ماشین با سرکه

اگر به تازگی رسوب‌زدایی رادیاتور ماشین را انجام داده‌اید و رسوبات خیلی قطور نیستند، سرکه می‌تواند موثر باشد.برای تميز كردن رادياتور ماشين با سرکه باید توجه کنید که سرکه نمی‌تواند رسوبات قدیمی را در خود حل کند و آن‌ها را  از رادیاتور جدا نماید. در واقع سرکه برای یک شستشوی سطحی و از بین بردن رسوبات تازه و نازک به کار می‌رود.

شستشوی رادیاتور ماشین با جوهرنمک

شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک به خودرو آسیب نمیزند؟

یکی دیگر از محلول‌هایی که می‌توان رادیاتور ماشین را با آن شستشو داد، جوهر نمک است. برای جرم گیری رادیاتور با جوهر نمک و استفاده از آن باید همان دستورالعملی را که برای نوشابه ذکر شد نیز در اینجا پیاده‌سازی کرد. برای استفاده از جوهرنمک باید آن را به نسبت 1 به 3 با آب مخلوط کنید. یعنی به ازای هر پیمانه جوهر نمک از 3 پیمانه آب استفاده کنید. این محلول جرم‌گیری رادیاتور ماشین را به خوبی انجام می‌دهد، البته برای تمیز کردن سیستم خنک کننده از باقی مانده جوهر لیمو به دفعات بیشترآب و جریان آن احتیاج خواهد بود.

برخی دیگر می گویند آیا شستشوی رادیاتور ماشین با مایع ظرفشویی مانعی ندارد؟ اگر می خواهید رادیاتور ماشین را شستشو دهید، داخل آن را با مایع مناسب پر کنید که مخصوص رادیاتور باشد تا هیچگونه آسیبی به خودرو وارد نکند.

رسوب زدایی رادیاتور با محلول رسوب زدایی رادیاتور ماشین

برای تمیز کردن رادیاتور ماشین می‌توان از محلول های رسوب‌زدای رادیاتور ماشین یا جرم گیر رادیاتور خودرو استفاده کرد. این محلول‌ها  که توس تولیدکننده‌ها درکارخانه تولید می‌شوند، عملکرد خوبی دارند. و اگر مایل به استفاده از محلول‌های شستشو برای رسوب‌گیری رادیاتور ماشین نیستید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

باید دقت کنید که اگر مقداری از مواد رسوب‌زدا در رادیاتور و سیستم خنک‌کننده ماشین باقی بماند. در طول زمان باعث ایجاد خوردگی‌هایی می شود که منجر به سوراخ شدن رادیاتور می‌شود. در پی آن باید انتظار نشتی از رادیاتور را داشته باشیم. به همین دلیل است که بعد از استفاده از مواد رسوب‌زدای رادیاتور، باید آن را چندین بار با جریان آب شستشو داد.

شستشوی رادیاتور ماشین با ریکا

ریختن ریکا در رادیاتور ماشین و شستوی آن مشکل ساز نیست؟

همانطور که می‌دانید مایع ظرفشویی یا ریکا دارای قدرت چربی‌زدایی بالایی است. پس می‌توان از ترکیب این ماده با آب استفاده کرد و آن را برای شستشوی رادیاتور ماشین استفاده کرد. اما از آنجایی که ترکیبات ریکا ممکن است با آلومینیوم در تناقض باشد. باید از مایع ظرفشویی ارزان استفاده کرد که قدرت جرم‌گیری بالایی نداشته باشد تا از آسیب رسیدن به رادیاتور جلوگیری کرده باشید.

مزایای رسوب گیری رادیاتور ماشین

  • افزایش عمر باتری و فن
  • افزایش کارایی رادیاتور و جلوگیری از جوش آوردن خودرو
  • عملکرد بهتر بخاری خودرو
  • کاهش مدت زمان روشن بودن فن، در نتیجه کاهش مصرف سوخت البته به مقدار کم

معایب رسوب زدایی رادیاتور

  • احتمال کم صدمه رسیدن به واشر سر سیلندر
  • احتمال ایجاد نشتی در رادیاتور خودرو زیرا امکان دارد در نقاطی خوردگی به وجود بیاید ولی توسط رسوبات مسدود شود.

Comment (1)

  • مسعود زاهدی 2023-07-25 Reply

    با درود.
    من یک ژنراتور برق ولوو در یک پرورش ماهی دارم، این ژنراتور از ناحیه رادیاتور دچار گرفتگی شده.
    چطور میتوانم رسوب درون این رادیاتور را از بین ببرم.
    میکانیکی آمده و میگه باید قطعه باز بشه و سیخ بخوره.
    نظر شما چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *