دستگاه قطعه شویی جز دستگاه‌هایی است که علاوه بر دارا بودن قابلیت‌های کاربردی و مهم، برای شست و شو انواع قطعات موتور خودروهای بنزینی کاربرد دارد، هر چند که محدودیتی برای استفاده از این دستگاه در شست و شو قطعات ماشین‌های دیزلی هم وجود ندارد. در ادامه بیشتر با این دستگاه آشنا می‌شوید.

 

دستگاه قطعه شویی یا سیلندر شویی چیست و کاربرد آن کدام است ؟

همانطور که از نام دستگاه قطعه شویی پیداست، یکی از دستگاه‌های مجهز تعمیرگاهی است که با استفاده از آن می‌توان انواع سیلندر خودروها و دیگر قطعات مکانیکی خودرو را شستشو داد. دستگاه قطعه شویی نام‌های دیگری مانند سیلندرشور، موتورشور، قطعه شوی، چربی گیر، دستگاه قطعه شور، قطعه شور موتور و … نیز دارد. دستگاه سیلندر شویی یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌ها در تعمیرگاه‌های مجاز، مکانیکی‌ها، کارگاه‌های صنعتی و نمایندگی‌های خودرو است که برای شستشوی قطعات خودروهای سواری و ماشین سنگین استفاده می‌شود. دستگاه قطعه شویی برای شستشوی قطعات مکانیکی موتور خودرو، سیلندر خودرو و دیگر قطعاتی از خودرو که تمیز کردن آنها دشوار است، کاربرد دارد.

وقتی که تعمیرکاران خودرو یا صنعتگران به تعمیر یا تولید یک قطعه از موتور خودرو می‌پردازند برای اینکه براده‌ها، روغن‌های صنعتی، چربی و … از روی قطعه از بین بروند و جلوه تمیز و نو داشته باشد، قطعه را در دستگاه قطعه شوی می‌گذارند تا دستگاه در مدت کم با پاشش قوی آبگرم و مواد شوینده آن را تمیز کند و هرگونه روغن و چربی آن را از بین ببرد.

 

دستگاه قطعه شویی یا سیلندر شویی چیست و کاربرد آن کدام است ؟ساختار کلی دستگاه قطعه شور

دستگاه قطعه شویی مانند یک ماشین ظرفشویی کار می‌کند و با اندکی تفاوت دارای ساختاری شبیه به آن نیز می‌باشد، تفاوت آن‌ها در این است که  دستگاه قطعه شویی برای شستشوی قطعات موتور خودرو کاربرد دارد اما ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف استفاده می‌شود.

اجزای اصلی  دستگاه قطعه شویی شامل موارد زیر است:

1-مخزن ذخیره آب و پمپ پاشش

2-مشعل

3- اتاقک اصلی و سینی نگهدارنده چرخان

4-دوش‌های پاشش آب

مهمترین قسمت دستگاه اتاقک و سینی آن است. دوش‌ها، سینی و قطعات همگی در اتاقک هستند. اتاقک یک درب کشویی هم دارد که هنگام شستشو باید بسته و در هنگام خارج کردن قطعات باز شود.

 

مشخصات سیلندرشور مناسب

-استفاده از مشعل و پمپ پاشش قدرتمند

2- استفاده از آلیاژهای ضد خوردگی و سازگار با محیط قلیایی

3-استفاده از سنسور سنجش دما

4-ابعاد دستگاه به گونه‌ای است تا بهترین عملکرد شستشو حاصل شود

5-دارای عایق کاری دقیق و محکم سیم‌های برق و اتصالات تابلو برق

 

کاربرد و روش کار دستگاه قطعه شویی یا سیلندر شویی چگونه است؟

  • فرآیند شستشو و چربی گیری قطعات در گذشته توسط مکانیک مربوطه با استفاده از موادی از جمله بنزین، نفت و گازوئیل انجام می‌شد که خوشبختانه امروزه این کار در تعمیرگاه‌ها و مکانیکی‌های کوچک و بزرگ می‌تواند توسط دستگاه قطعه شویی انجام گیرد.
  • روش کار دستگاه‌ قطعه شوی برای شستشو و چربی گیری قطعات اینگونه است که در قسمت پایین دستگاه مخزن آب و در وسط آن صفحه گردانی به شکل توری قرار دارد که قطعات مکانیک خودرو، سیلندر، سرسیلندر و دیگر قطعات موتورهای ماشین‌های سواری و سنگین روی آن قرار می‌گیرند و در داخل محفظه با فشار آب داغ که به وسیله پمپ روی قطعات پاشیده می‌شود، شسته می‌شوند. آب داخل مخزن توسط مشعل گرم شده و دمای آن حدودا به 75 تا 90 درجه سانتیگراد می‌رسد.
  • موادی که برای چربی‌گیری وقطعه ‌شویی به کار می‌روند معمولا پودرهای قلیایی با PH حدود 12-13 هستند. این مواد باعث از بین رفتن چربی‌های سوخته و دوده‌های روی قطعه شده و قطعه را به خوبی تمیز می‌کنند.

 

کاربرد و روش کار دستگاه قطعه شویی یا سیلندر شویی چگونه است؟مزایا و ویژگی استفاده از دستگاه قطعه شور در تعمیرگاه‌ها و مکانیکی‌های خودرو چیست؟

  • امکان تنظیم دمای آب
  • قابلیت اتوماسیون
  • حداقل ایجاد آلودگی برای حفظ محیط زیست
  • امکان شستشوی قطعات در زمانی بسیار کوتاه
  • عدم نیاز و درگیر کردن نیروی کار در تعمیرگاه
  • کم مصرف بودن، هم از لحاظ انرژی و هم از لحاظ مواد شوینده و مصرفی
  • سالم ماندن سطوح قطعات موتورو خودرو و عدم ایجاد خط و خش روی آن‌ها
  • عدم رساندن آسیب به اجزا و قطعات مکانیکی و موتور خودرو
  • امکان انجام شستشو در تمام محل‌های مورد نیاز در تعمیرگاه‌ها و مکانیکی‌ها
  • امکان تنظیم سیستم شستشو برای قطعات مختلف موتور خودرو
  • عملکرد دقیق و قابل اطمینان و شستشوی حفره‌ها، مجراهای تنگ و نیز گوشه‌های غیرقابل دسترس با بازده زیاد

 

 

انواع مدل‌های دستگاه قطعه شویی کدام است ؟

دستگاه قطعه شویی را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  • دستگاه قطعه شویی سواری برای ماشین‌های سبک و سواری
  • دستگاه قطعه شوی سنگین برای ماشین‌های سنگین

باید گفت در صورت سفارش و نیاز می‌توان دستگاه قطعه شویی را مناسب با ابعاد و مصرف مورد نیاز تهیه کرد. دستگاه قطعه شوی در سه مدل برقی ، گازی ، برق و گاز وجود دارد که بدنه آن استیل نسوز است. این دستگاه‌ها به صورت کاملا مکانیزه امکان شستشوی یکپارچه موتور و گیربکس و یا قطعات از جمله سیلندر، سرسیلندر، میل لنگ، پیستون و شاتون و تمامی قطعات آلومینیومی و چدنی را با استفاده از آب گرم ایجاد می‌کند.

 

 

نحوه کار با دستگاه قطعه شوی

روش کار دستگاه قطعه شویی نسبت به حجم دستگاه و اینکه برای کدام گروه از خودروها مثلا خودروهای سواری، خودروهای نیمه سنگین و یا ماشین سنگین ساخته شده است کمی متفاوت می‌باشد. البته روش کار در بیشتر آن‌ها به یک صورت است و تفاوت بین قطعه شویی سواری و قطعه شویی ماشین سنگین در بارگیری قطعات در دستگاه است که با توجه به حجم قطعات موتور خودرو سبک یا سنگین روش بارگیری آن‌ها کمی با هم تفاوت دارند. دستگاه‌های قطعه شویی اکثرا یک حوضچه آب گرم در قسمت پایینی دارند که در بیشتر آن‌ها باید مواد شوینده را داخل حوضچه آب‌ گرم ریخت.

روی حوضچه آب گرم و در قسمت میانی دستگاه قطعه شویی صفحه گردان توری قرار دارد که قطعات موتور خودرو برای شستشو باید روی آن قرار داده شوند و بعد از اینکه اطمینان به دست آمد که قسمت‌های فوقانی قطعات با قسمت‌هایی از درب دستگاه درگیر نیست، درب دستگاه بسته شود و شروع به شستشو کرد.

قبل از اینکه دستگاه شروع به کار کند، در بیشتر مدل‌ها می‌توان مدت زمان شستشو و میزان درجه حرارت آب را تنظیم نمود یا از برنامه‌های خودکار دستگاه استفاده نمود. پس از اتمام شستشوی دستگاه قطعه شور برای بازکردن درب آن باید مراقب بخار آبی که از دستگاه خارج می‌شود باشید زیرا بسیار داغ است و ممکن است باعث آسیب وارد شدن به اپراتور دستگاه شود.

 

نحوه کار با دستگاه قطعه شوییخرید دستگاه قطعه شویی

از آنجایی که قطعه شویی خودرو کاری با اهمیت است و خرید دستگاه قطعه شویی که در حقیقت یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌های صنعتی است، برای بالا بردن سرعت در مراحل شست و شوی انواع قطعات سنگین یا سبک خودرو است. باید گفت که سرعت بخشیدن به مراحل شستشو قطعات در کارگاه‌های صنعتی و تمامی مکانیکی‌ها یا تراشکاری‌ها، به معنی افزایش بهره‌وری کار و در نتیجه افزایش درآمدزایی است.جهت کسب اطلاع از قیمت انواع دستگاه های کارواش و انواع شوینده های خودرو با نانوگستران دماوند در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *