شاید اولین بار است که نام دستگاه سیلندر شور یا قطعه شور یا موتور شور را می‌شنوید. اما همان‌گونه که از نام آن مشخص است با کمک آن می‌توان به شستشوی انواع سیلندر و همچنین دیگر قطعات خودرو پرداخت. دستگاه سیلندر شور یا قطعه شور یا موتور شور مخصوص قطعات خودروسبک و سنگین است که برای شستشوی قطعات خودرو و قطعات صنعتی دیگر به کار می‌رود. این دستگاه برای شستشو قطعات مکانیکی، موتور خودرو، سیلندر خودرو و قطعاتی که تمیز کردن آن‌ها سخت باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهت مشاهده لیست مواد نانو کارواش گلنز و خرید محصولات با واحد فروش نانوگستران در تماس باشید.

 دستگاه سیلندر شور چیست؟

یکی از  معضلات اصلی موتور خودرو، روغن‌ریزی و آلودگی‌های سوختی و جاده‌ای است. شستشوی سیلندر به منظور از بین بردن ضایعات براده‌های تراش، لایه‌برداری از سطوح قطعات یا رزوه پیچ‌ها، اجزای خودرو را به صورت حرفه‌ای شستشو می‌کنند. بنابراین چندین نمونه از سیلندرشور و قطعه شورهای صنعتی، تجاری و کارگاهی کوچک و بزرگ در بازار طراحی و تولید شده است. سیلندر شور های جدید، از نوین‌ترین تکنولوژی‌های الکترونیکی (سنسورها، تجهیزات کنترل از راه دور و…) برخوردار می‌باشند.

 سبک سیستم و دستگاه شستشوی سیلندر

 خیس خوردن

کمترین و ساده‌ترین کار برای تمیز کردن قطعات، خیساندن آن‌ها در یک پاک‌کننده آبی است. هر چه زمان خیس خوردن قطعات در دستگاه شستشوی سیلندر بیشتر باشد تاثیر بیشتری نیز دارد. این روش برای تمیز کردن تنها خاک روی قطعات را از بین خواهد برد.

 مدیریت جریان

جریان شستشوی حلال کم فشار یا همان مایع تمیز کننده آب گرم به طور مستقیم از طریق شلنگ بر روی قسمت آلوده اعمال می‎گردد. عملیات تمیز کردن به ویژه در شستشوی قطعات در هنگام برس کشی موثر است. برای به‌دست آوردن نتایج بهتر، مدیریت جریان را می‌توان در ترکیب با سایر اقدامات به عنوان مکمل تمیز کردن قطعات در دستگاه سیلندر شور استفاده کرد. این روش مناسب از بین بردن آلودگی‌های سرسخت در دسته‎ های کوچک است، اما این عملیات را باید با دست و غیر اتوماتیک آن را انجام داد. برخی از شرکت‌ها برس‌هایی را ارائه می‌دهند که با یک واحد کارگردانی کار می‌کنند تا محلول تمیز کننده را به سمت برس برساند و از این طریق بتواند آلودگی حذف شده را از بین ببرد.

 اسپری فشار قوی

اگر بخواهید تمیز کردن را به صورت سریع‌تر و مؤثرتر انجام دهید باید از اسپری‌های قدرتمند استفاده کنید که معمولا بر پایه آب می‌باشند. یک جریان که دارای فشار بالا تا 600 psi است، می‌تواند در مناطق مختلف قطعات متمرکز شود و این امکان را به کاربر می‌دهد که  رویه تمیز کردن قسمت فردی را تنظیم کند.

تمیز کردن و غوطه وری در کل

همانند خیساندن، این عمل نتیجه بخش‌هایی است که قطعات به طور کامل در محلول تمیز کردن غوطه ور می‌گردند تا تمام قسمت‌های قطعه با مایع در تماس باشند. تمیز کردن قطعه در این فرایند بسیار بهبود یافته است به‌طوریکه سطوح خارجی، معابر داخلی و سوراخ‌های کور را فراهم می‌کند.

راهنمای نصب دستگاه سیلندر شور

  1. مخزن دستگاه قطعه شور را تا نصف میزان مجاز پر از آب کنید. حال پودر سیلندر شور را در به صورت جداگانه در یک ظرفی با آب مخلوط کنید و آن را به آب داخل مخزن اضافه کنید. توجه داشته باشید که پودر شوینده را طبق با دستورالعمل آن با نسبت مناسبی از آب مخلوط کنید. این مقدار از پودر حدود ۲۰ گرم در هر لیتر آب می‌باشد.
  2. مخلوطی که در مخزن وجود دارد را تا رسیدن به یک محلول کاملا یکنواخت به هم بزنید. حال مخزن را تا حد مجاز پر از آب کنید.
  3. شیر کنترل آبگرمکن دارای ۵ درجه حرارت است. برای تنظیم درجه مناسب، با توجه به میزان آلودگی قطعات، نشانگر را بچرخانید تا به دمای مناسب برسید. پمپ و سبد را از روی پنل کنترل دستگاه سیلندر شور روشن کنید.
  4. اگر دستگاه سیلندر شور شما از نوع تایمردار است، مدت زمان دستگاه را روی یک زمان مشخص تنظیم کنید. با این کار، بعد از اینکه فرآیند شستشو توسط دستگاه به پایان رسید، چرخش سبد و پمپ را به صورت اتوماتیک متوقف می‎کند.
  5. بعد از اینکه شستشو به پایان رسید حداقل یک دقیقه صبر کنید تا بخارهای داخل محفظه خارج شوند. بعد از گذشت این زمان، درب دستگاه قطعه شور را باز کنید. در نهایت با استفاده از دستکش مناسب، قطعات شسته شده را از سبد خارج کنید.

نکات ایمنی حین استفاده از دستگاه شستشوی سر سیلندر

  1. دستگاه شستشوی سر سیلندر حتما باید توسط افرادی استفاده شود که آموزش‌های لازم را ‌دیده باشند.
  2. برای شستشوی قطعات توسط دستگاه بهتر است از پودر شوینده‌ای استفاده کنید که از طرف شرکت تولید کننده معرفی شده است.
  3. حتما پلاک یا نشان “دستگاه در حال کار است” را روی دستگاه نصب کنید
  4. در هنگام کار با دستگاه باید از پوشش مناسب استفاده شود زیرا با توجه به عملکرد دستگاه براساس مواد داغ و خورنده این یک امر ضروری می‌باشد.
  5. در هنگام کار با دستگاه شستشوی سیلندر به دما دقت کنید که بیش از حد بالا نرفته باشد، زیرا ممکن است به قطعات آسیب وارد شود.
  6. از اینکه بدنه دستگاه سیلندر شور سالم است باید اطمینان پیدا کنید و اگر نیاز باشد باید به سرعت اقدام به تعمیر دستگاه از طریق جوشکاری کنید.
  7. دود‌ها و گازهای حاصل از احتراق در هنگام کار کردن دستگاه باید حتما به صورت صحیح از محیط خارج شوند، به همین دلیل اطمینان پیداکنید که دودکش دستگاه به درستی نصب شده باشد.

دستگاه شستشوی سر سیلندر

  1. باید در نظر داشته باشید که لوله‌ها و شلنگ‌های اتصال گاز باید سالم باشند، به همین دلیل باید به کمک روش‌هایی مانند آب و صابون از عدم نشتی آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  2. برای جلوگیری از برق گرفتگی باید حتما محدوده دستگاه سیلندر شور خشک نگه داشته شود.
  3. از عملکرد صحیح جک‌های نگهدارنده درب دستگاه اطمینان پیدا کنید
  4. برای شستن قطعات توسط دستگاه به هیچ وجه از مواد شوینده و حلال‌های نامناسب مثل مواد بسیار اسیدی یا قلیایی، قابل اشتعال و… استفاده نکنید.
  5. تخلیه مواد و فاضلاب‌های دستگاه به محیط‌ زیست باید با توجه به موارد زیر انجام شود:
  • فاضلاب خروجی بوی نامطبوع نداشته باشد و یا اینکه كف و اجسام شناور در آن وجود نداشته باشد.
  • لجن و ساير مواد جامد ضایعاتی که در این آب وجود دارند، باید قبل از اینکه دفع شوند به‌طور مناسب تصفيه شوند و تخليه نهايی اين مواد نبايد باعث آلودگی محيط‌ زيست شود.
  • رنگ و كدورت فاضلاب خروجی نبايد ظاهر طبيعی آب‌های پذيرنده و محل تخليه را به‌طور محسوس تغيير دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت گلنز مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *