سوزن انژکتور

سوزن انژکتور چیست؟ روش شستشوی سوزن انژکتور چگونه است؟ در برخی مواقع با آشنایی با علائم کثیفی سوزن انژکتور بدون اینکه از دستگاه دیاگ استفاده کرد می‌توان به کثیفی انژکتور خودرو پی برد. بیشتر مواقع اگر انژکتور خودرو تمیز شودمشکل آن حل می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم شما را با علائم کثیفی سوزن انژکتور و نحوه تمیز کردن آن آشنا کنیم، پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

سوزن انژکتور خودرو چیست؟

انژکتور خودرو از قطعات الکتریکی و مکانیکی مانند سوزن انژکتور، بدنه انژکتور، سلونوئید، سوراخ خروجی و … تشکیل شده است. مهم‌ترین قسمتی که در انژکتور وجود دارد، سوزن انژکتور است که در هر خودرو 4 عدد از آن برای انتقال دادن میزان مناسب سوخت به موتور ماشین و جذب و تصفیه آلودگی‌ها ناخالصی‌های سوخت وجود دارد.  اگر سوزن انژکتور به هر دلیلی مانند پایین بودن کیفیت بنزین، روشن و خاموش کردن مکرر ماشین و … کثیف یا دچار گرفتگی شود، باید برای تمیز کردن آن به سرعت اقدام کرد. اگر برای تمیز کردن آن به موقع اقدام نشود باعث کاهش طول عمر مفید موتور ماشین شده و باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری از قبیل بالا رفتن مصرف موتور خودرو می‌شود.

علائم کثیفی سوزن انژکتور

در بیشتر اوقات با شناخت علائم کثیفی سوزن انژکتور بدون نیاز به دستگاه دیاگ می‌توان مشکل خودرو را حل کرد. وظیفه سوزن انژکتور خودرو پاشش بنزین است که بعد از کثیف شدن، باعث ایجاد مشکلات جزیی در خودرو می‌شود که بعد از شستشوی آن توسط انژکتور، مشکل حل می‌شود. علائمی که نشان دهنده کثیف بودن سوزن انژکتور خودرو است شامل موارد زیر می‌باشد:

1- روشن شدن چراغ چک خودرو

2- ریپ زدن خودرو در هنگام رانندگی

3- تک کار کردن موتور خودرو

4- کاهش قدرت و شتاب خودرو در هنگام رانندگی

5- بالا رفتن میزان مصرف بنزین

6- پایین آمدن دور موتور خودرو در سرعت پایین

مایع شستشوی سوزن انژکتور

همانطور که بیان کردیم بعد از اینکه 40 هزار کیلومتر توسط خودرو طی شود، باید تمیز گردد تا از ایجاد هرگونه مشکل احتمالی در خودرو جلوگیری شود. مهم‌ترین قطعه‌ای که  در هر خودرو با استفاده از انژکتور شور می‌توان آن را تمیز کرد انژکتور و سوزن انژکتور است  که باعث می‌شود بتواند عملکرد صحیح خود در پاشش بنزین را داشته باشد.

اگر از مایع شستشوی سوزن انژکتور استفاده می‌کنید و آن را در باک بنزین می‌ریزید، قبل از مصرف به نحوه استفاده آن که روی قوطی ثبت شده است توجه کنید، زیرا با وجوداینکه این مایع  قوی نیست اما ممکناست باعث آسیب رسیدن به قسمت‌های مختلف سیستم سوخت گردد. برای استفاده از مکمل‌هایی که در فروشگاه قرار دارد حتما طریقه مصرف آن را در نظر بگیرید، زیرا اگر این کار طبق اصول انجام شود خطری برای خودرو به وجود نمی‌آورد.

 

دستگاه شستشوی سوزن انژکتور

دستگاه شستشوی سوزن انژکتور، یک دستگاه بسیار کارآمد و کاربردی برای تعمیرکاران خودرو می‌باشد که با استفاده از این دستگاه می‌توانند انواع سوزن‌های انژکتور را تست و شستشو دهند.  سوزن انژکتور یک دستگاه کاربردی است که مراحل مختلف تست و شستشوی انواع انژکتور خودرو را انجام می‌دهد، همچنین این دستگاه دارای حمام التراسونیک برای شستن و باز کردن مجرای پاشش انژکتورها است.

انژکتورشور اتوماتیک را با اسامی دیگری از قبیل دستگاه سوزن شور، انژکتورشور ۴ سیلندر، سوزن انژکتور شور ۶ سیلندر، انژکتور شور 6 کانال، شستشوی انژکتور تمام اتوماتیک نیز نام دارد. معروف‌ترین دستگاه‌های انژکتورشور در ایران شامل انژکتورشور لانچ، انژکتورشور نگار خودرو، انژکتور شوی موتور آزما و مهاد صنعت می‌باشد. دستگاه شستشوی سوزن انژکتورشور می‌تواند، تست و شستشوی 6 و یا 4 انژکتور را به صورت همزمان با هم انجام دهد. در برخی مدل‌ها نیزعملیات تست و شستشوی انژکتور به‌صورت تمام اتوماتیک انجام می‌گیرد.

چگونه سوزن انژکتور را بشوییم

ساده ترین روشی که برای شستشوی سوزن انژکتور خودرو وجود دارد، ریختن مکمل در باک خودرو است. به دلیل اینکه این روش دارای تاثیر ضعیفی در از بین بردن گرفتگی و کثیفی سوزن انژکتور می‌باشد، انجام آن توصیه نمی‌شود. بهترین روش برای شستشوی سوزن انژکتور ماشین این است که انژکتور ماشین را درآورید و جدا کنید. سپس می‌توانید از دو روش شستشو با مواد شیمیایی خاص و شستشوی مافوق صوت برای از بین بردن آلودگی‌ها استفاده کنید.

هر چند وقت یکبار باید انژکتور ماشین را بشوییم؟

بسیاری از تعمیرکاران خودرو یک زمانبندی مشخص را برای رانندگان خودرو تعیین می‌کنند و یا پیشنهاد می‌دهند که هنگام سرویس کردن ماشین، شستشوی سوزن انژکتور را نیز انجام دهند. این یک منبع درآمد خوب و آسان برای تعمیر کاران خودرو است زیرا ممکن است نیازی به شستشوی انژکتور ماشین نباشد. می‌توان گفت اگر از آخرین باری که سوزن انژکتور ماشین را شسته‌اید حدود 50 تا 60 کیلومتر با ماشین پیموده‌اید نیاز به شستن انژکتور دارید. البته در نظر داشته باشید که اگر از قطعه انژکتور با کیفیت و یک شوینده قوی برای سیستم سوخت خودرو استفاده می‌کنید، بازه زمانی برای شستشوی انژکتور ماشین نیز بیشتر می‌شود.

 

سوالات متداول در مورد شستشوی سوزن انژکتور

سوزن انژکتور چه زمانی نیاز به شستشو دارد؟

وقتی از آخرین سرویس خودرو زمان زیادی گذشته باشد و مسافتی حدود 40 تا 50 کیلومتر را نیز طی کرده باشید. در خودرو علائمی مانند بالا رفتن مصرف سوخت رخ می‌دهد که نشان دهنده این است که وقت شستشوی سوزن انژکتور فرا رسیده است.

چه دلایلی باعث ایجاد مشکل در سوزن انژکتورها است؟

برای اینکه بتوان دلیل اصلی به وجود آمدن مشکل را کشف کرد لازم است. که به تعمیرکار متخصص مراجعه شود، اما می‌توان گفت دلیل اصلی به وجود آمدن مشکل در سوزن انژکتور، پایین بودن کیفیت بنزین ایرانی است.

برای بالا رفتن عمر سوزن انژکتور باید چه کارهایی لازم است؟

اگر موارد زیر رعایت شوند، شاهد عمر مفید سوزن انژکتور ماشین خواهید بود:

  • استفاده بیشتر از بنزین سوپر
  • استفاده از مکمل در کنار بنزین معمولی
  • مراجعه به جایگاه سوخت معتبر
  • استفاده از اسپری شستشوی سوزن انژکتور خودرو
  • خودداری کردن از مصرف بیش از اندازه گاز در خودرو دوگانه سوز
جهت مشاهده انواع محصولات شوینده خودرو به سایت نانوگستران دماوند مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *