همه آنچه باید درباره واکس خودرو بدانید!/ از زمان واکس زدن تا انواع آن

همه آنچه باید درباره واکس خودرو بدانید!/ از زمان واکس زدن تا انواع آن

واکس زدن ماشین برای اولین بار در سال 1800 با چربی‌های حیوانی برای برق انداختن ماشین، کشف شد. امروزه واکس‌های ماشین با استفاده از فرآیندهای دقیق تنظیم شده که باعث افزایش استفاده از واکس‌های طبیعی برای درخشش و محافظت از بدنه وسیله نقلیه می‌شود. در این مقاله سعی کردیم که بگوییم واکس خودرو چیست.

واکس بدنه خودرو چیست؟

واکس خودرو به دو صورت مایع و چسبی عرضه می‎گردد و از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته می‎شود. شکل سنتی واکس، حالت چسبی آن است. واکس با افزایش درخشندگی یک لایه محافظ نیز، روی رنگ خودرو ایجاد می‎کند و از فرسایش رنگ خودرو در اثر اشعه فرابنفش جلوگیری می‎کند. این ماده محافظ، از شروع اکسایش و زنگ‎زدگی جلوگیری می‎کند و آن را به تاخیر می‎اندازد. واکس باید روی بدنه خودرو مالیده شود و بعد از اینکه به حالت مات و کدر درآمد آن را پاک کرد. مقدار واکس به جا مانده، یک لایه درخشان و براق ایجاد می‌کند و تا چند ماه از رنگ خودرو محافظت می‌کند.

 

واکس بدنه خودرو چیست؟انواع واکس خودرو

  • مایع

ساده‎ترین نوع واکس برای درخشان کردن بدنه خودرو، واکس مایع یا Liuid Wax است اما به نسبت واکس‎های نرم و سخت دارای دوام کمی است. به دلیل همین ماندگاری کوتاه، بعد از هر بار شستن ماشین با مواد شوینده از واکس ماشین استفاده می‌شود.

  • نرم

این نوع واکس برای استفاده راحت است و به همین دلیل است که از واکس نرم یا Soft Wax استفاده می‎شود. ماندگاری این واکس از نوع مایع بیشتر است.

  • سخت

این واکس نسبت به انواع واکس‎های دیگر دارای ماندگاری و اثر بیشتری است. به همین دلیل است که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از واکس سخت یا Hard Wax می‎توان هر 6 ماه یک بار استفاده کرد و مراحل واکس زدن را به درستی باید انجام داد.

البته برای سایر قسمت های خودرو نیز واکس وجود دارد مانند واکس لاستیک و داشبورد.

چرا باید بدنه خودرو را واکس زد؟

هدف اصلی از واکس زدن، محافظت بدنه خودرو می‎باشد. با واکس یک لایه بین بدنه و محیط بیرون قرار می‎گیرد، بنابراین تماس مستقیم ذرات کثیف موجود در هوا، گرد و خاک، اشعه فرابنفش خورشید و رطوبت با رنگ و بدنه خودرو به حداقل می‎رسد. آب و رطوبت و حتی آب باران آلاینده‎هایی دارد که با نفوذ به رنگ بدنه باعث از بین رفتن آن می‎شوند و بهترین راه برای جلوگیری از نفوذ آب استفاده از همین واکس‎ها است.

 

زمان مناسب استفاده از واکس خودرو چه وقتی است؟

آخرین چیزی که باید استفاده شود واکس است. وقتی بدنه خودرو را شستید و مطمئن شدید گرد و خاک، حشرات و دیگر آلاینده‎ها روی بدنه خودرو وجود ندارند باید واکس زدن آغاز شود. برای واکس زدن باید بدنه خودرو کاملا خشک باشد.

 

زمان مناسب استفاده از واکس خودرو چه وقتی است؟واکس زدن خودرو هر چند وقت یکبار لازم است؟

بسته به اینکه میزان استفاده از خودرو چقدر است و مناطق تردد شما کجاست، پاسخ متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی پیشنهاد ما سالی 4 بار یعنی هر  3 ماه یک بار است. از طرف دیگر استفاده بیش از یک بار در ماه توصیه نمی‎شود، زیرا استفاده زیاد از واکس خودرو باعث سایش رنگ بدنه خودرو می‎شود.

نحوه واکس زدن خودرو

قبل از هر نکته ای باید بگوییم که واکس زدن خودرو را زیر نور آفتاب نباید آغاز کنید، بهترین مکان برای واکس زدن ماشین داخل پارکینگ، محل‎های سربسته یا سایه است.

ابتدا ماشین را به خوبی بشویید، سپس آن را به خوبی خشک کنید، بعد از اینکه خشک شد، واکس به صورت لایه‏ های نازکی روی بدنه خودرو قرار داده می‎شود. برای مالیدن واکس بهتر است ازپارچه نرم یا پدهای اپلیکیتور استفاده کنید و پارچه آغشته به واکس را به صورت دایره‎ای روی بدنه خودرو بکشید. بعد از اینکه یک قسمت خودرو را زدید به سراغ قسمت دیگر بروید. وقتی چند دقیقه از واکس زدن گذشت و فکر کردید که رنگ واکس مات شده است زمان پاک کردن آن فرا رسیده است. علاوه بر اینکه با گذشت زمان، واکس سخت‎تر پاک می‎شود، شرایط آب و هوایی هم بر سرعت پاک شدن واکس اثرگذار است به همین دلیل توصیه می‎شود در زمستان دیرتر و در روزهای گرم زودتر آن را پاک کنید.

برای پاک کردن واکس از حوله‎های میکروفیبر استفاده کنید زیرا نسبت به حوله‎های معمولی دارای قدرت جذب بالاتری هستند، نرم هستند و گرد و غبار را می‎زدایند و بعد از پاک کردن واکس ردی به جا نمی‎گذارند. بعد از اینکه همه قسمت‎های خودرو را به خوبی از واکس تمیز نمودید از پنبه استفاده کنید و کل ماشین را به خوبی تمیز کنید تا اثری از واکس به جا نماند و نتیجه خوبی به دست آید.

تفاوت واکس و پولیش خودرو

واکس و پولیش خودرو هر دو با هدف ایجاد یک ظاهر تمیز و براق مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما دارای عملکرد متفاوتی هستند.

  • در هنگام واکس زدن شما یک لایه محافظ روی رنگ خودرو ایجاد میکن‎ید اما پولیش یک لایه نازک از رنگ خودرو را بر می‎دارد. به همین دلیل است که در بیشتر مواقع از واکس بعد از پولیش استفاده می‎شود تا از رنگ جدید محافظت کند.
  • برخلاف واکس نیازی نیست که پولیش را از روی بدنه پاک کنید. از پیش در برخی مواقع تنها برای بعضی رنگ‎ها می‎توان استفاده کرد اما واکس برای تمامی رنگ‎ها مورد استفاده قرار می‎گیرد.
  • برای جلوگیری از پریدن رنگ در رنگ‎های تیره و برای حفظ جلا و درخشندگی در رنگ‎های روشن از پولیش استفاده می‎گردد.

 

تفاوت واکس و پولیش خودرومزایای استفاده از واکس خودرو چیست؟

  • در درجه اول یک محافظ برای پوشش خودرو شماست و آن را در برابر اکسیداسیون و انواع آلاینده‌ها مانند گرد و خاک، ریزش صنعتی و … محافظت می‌کند.
  • خواص آبگریز آب به ریختن آب از رنگ کمک می‌کند و باعث کاهش لکه‌های آب و قلمه‌زنی می‌شود که ممکن است در صورت نشستن آب بر روی سطح ایجاد شود.
  • این لایه میزان خشک شدن را کاهش و احتمال ساییدگی رنگ را کم می‌کند.
  • واکس‌های کارنوبا از نظر میکروسکوپی متخلخل‌اند که به سطح زیرین اجازه تنفس می‌دهند و این موضوع برای رنگ و پلاستیک مهم است. این واکس‌ها کیفیت بصری عمیقا بازتابنده و گرم را به سطوح رنگ آمیزی القا می‎کنند.
  • موم می‌تواند به پر کردن و پوشاندن خراش‌های بسیار سبک کمک کند. اما موقتی است و باید یک ترکیب ساینده یا پولیش تهیه کنید که برای از بین بردن خراش‎های سطحی مناسب است.
  • مزیت دیگر آن قابلیت لمس کردن آن است. واکس باکیفیت رنگ بدنه خودرو را نرم می‎کند.
  • واکس فقط از لایه شفاف محافظت می‎کند و برخلاف تصور عموم مردم، محافظت در برابر اشعه ماورابنفش را ارائه نمی‌دهد.
  • برخی از واکس‌ها به نام پاک کننده‌ها می‌توانند اکسیداسیون نور و آلودگی‌ها را در هنگام استفاده حذف کنند، زیرا حاوی ساینده و حلال هستند.

بهترین واکس بدنه ماشین

هر واکسی بر اساس نیازها متفاوت است. در واقع بهترین واکس بدنه ماشین به شرح زیر است:

واکس ماشین طبیعی

موم واقعی اتومبیل با پایه موم طبیعی مانند موم کارنوبا، موم و یا سایر موارد مشابه ایجاد می‌گردد. واکس‌ها را می‌توان به موم تمیزکننده و موم نهایی تقسیم کرد و موم مناسب را نیز باید با توجه به نوع خودرو انتخاب نمود.

تمیزکننده

واکس‌های تمیزکننده یک محصول همه‌جانبه هستند. این واکس‌ها دارای مواد شیمیایی و گاهی نیز ساینده برای پاک کردن رنگ، اکسیداسیون و پولیش می‌باشند و یک لایه محافظتی را روی بدنه خودرو ایجاد می‌کنند.

واکس ماشین نهایی

این نوع واکس هیچ توانایی در تمیز کردن ندارد. در واقع این واکس آخرین مرحله از یک فرآیند چند مرحله ای است که عبارتند از شستشو، تمیزکاری کامل، استفاده از یک ترکیب، نظافت موتور و یا پاک کننده چرخشی و در نهایت یک مرحله پولیش می‌باشد.

 

واکس ماشین نهاییآیا این واکس همان واکس سرامیک بدنه است؟؟

ممکن است این واکس را با سرامیک بدنه اشتباه بگیرید اما باید بگوییم که این واکس با سرامیک خودرو متفاوت است. ماندگاری این واکس به سرعت از بین می‌رود و معمولا بین 7 تا 10 روز باقی می‌ماند. استفاده دائم از این واکس برای بدنه خودرو مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

مواد لازم برای واکس

واکس و پولیش خودرو وسایل زیادی احتیاج ندارد و تنها با یک دستمال تمیز نخی می‌توان آن را انجام داد. بعد از اینکه خودرو را با آب شستید پیشنهاد می‎شود آن را با دستمال مناسب تمیز و خشک کنید و صبر کنید تا آب روی بدنه بخار شود. واکس و پولیش باید با یک دستمال تمیز و ترجیحا پنبه با دست انجام شود. جنس پارچه نباید ضخیم یا زبر باشد.

در روش غیر دستی نیز از دستگاه ویلر استفاده می‎شود اما کیفیت کار دست را ندارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.