راه اندازی کارواش

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش شهرنشینی، استفاده از خودرو شخصی بسیار بالا رفته است. مالکان این وسایل در کنار بررسی منظم قطعات و رسیدگی به آن، شستشو و تمیزی خودروی خود را مورد توجه قرار می‌دهند. به همین دلیل نیاز به کارواش یک امر انکارناپذیر است. در این مقاله تمامی موارد مهمی که در راه‌اندازی کارواش و احداث کارواش مدرن نیاز دارید را توضیح داده ایم.

راه‌اندازی کارواش و احداث کارواش مدرن

امروزه برای صرفه جویی در زمان افراد و کم زحمت بودن آن، بیشتر از مراکز کارواش به جای  شستشوی دستی استفاده می‌شود. این مراکز شامل مراکز زیر می‌باشند:

مراکز دستی: در این مراکز نیروهای خدماتی از تجهیزات فشار قوی در کنار جاروبرقی، دستمال نظافت، اسپری‌ها و مواد شوینده استفاده می‌کنند.

مراکز شستشوی خودرو اتوماتیک:  یک سیستم مکانیزه شستشو با استفاده از برس‌ها،  نازل‌های پاشش آب و مواد شوینده، بدون دخالت دست و در کمتر از چند دقیقه فرآیند شستشوی ماشین را انجام می‌دهد.

دریافت مشاوره

معمولاً برای راه اندازی هر کسب و کاری ابتدا باید با یک مشاور مالی یا فرد با تجربه، در خصوص نحوه ورود به آن کسب و کار و بازگشت سرمایه مشورت نمود. برای راه اندازی کارواش، گام اول بهره گیری از مشاوره متخصصین شرکت های معتبر ارائه دهنده تجهیزات شستشوی خودرو می باشد. صحبت کردن با مالکان مراکز شستشوی خودروی موجود در سطح شهر، تولید کنندگان تجهیزات و دستگاه های کارواش، دید خوبی به افراد می دهد. در این بخش، برآورد هزینه لازم برای خرید تجهیزات ، محل کارواش ، نصب لوله ها و … و همچنین نحوه تامین آن مورد توجه است.

نکاتی برای افزایش درآمد

در اینجا چند نکته را برای افزایش درآمد کارواش بعد از راه‌اندازی آن  بیان می‌کنیم:

مدیریت صحیح کارواش: مدیریت شامل بازبینی منظم تجهیزات و بخش‌های مختلف برای پیدا کردن مشکلات، نظارت بر مصرف مواد شوینده، بررسی کیفیت شستشو با استفاده از دستگاه یا نیروی خدماتی و در نظر گرفتن شرایط مورد نیاز برای شروع فصول سرد سال

تجهیز مجموعه: بازبینی دقیق تجهیزات و تعمیر و جایگزینی قطعات برای جلوگیری از آسیب‌های هزینه‌بر، تجهیز کردن کارواش به امکانات خاص و جدیدی از قبیل سیستم‌های زیرشویی، سیستم های خشک کن در کارواش اتوماتیک، واکس برای براق کردن خودرو و کاهش جذب آلودگی

ترغیب مشتری به مراجعه مجدد: رعایت اصول مشتری مداری و جلب رضایت مشتری، ارائه دادن بن تخفیف برای جذب و مراجعه مجدد، ارائه سرویس ویژه مانند واکس زنی با تخفیف

شناسایی و بررسی ریسک های موجود در کسب و کار

اگر قبل از شروع به کار بدانید که مسائل و ریسک هایی (روش های اندازه گیری ریسک را مطالعه نمایید)که قرار است در مسیر راه شما وجود داشته باشند را شناسایی کنید، در صورت بروز این مشکلات بهتر می‌توانید آن‌ها را بر طرف کنید. آمادگی و داشتن برنامه از قبل باعث موفقیت می‌گردد.

 

انواع کارواش‌ها

کارواش اتوماتیک یا دستی

یک کسب و کار شستشوی ماشین، به صورت دستی و یا اتوماتیک است. کارواش دستی، نیاز به تجهیزاتی مانند پاشش آب فشار قوی، مواد شوینده، سیستم لوله کشی و نیروی خدماتی جهت انجام دستی شستشو و خشک کردن ماشین  دارد. نسل پیشرفته‌تر این کارواش‌ها، دستگاه کارواش اتوماتیک است که بدون دخالت دست و با استفاده از سیستم مکانیزه شستشو، خودرو را تمیز می‌کند و به تجهیزات پیشرفته‌تری نیاز دارد.

 

کارواش دستی

مراکز شستشوی ماشین دستی، تمرکز زیادی روی استفاده از نیروی خدماتی دارند. به همین دلیل به‌کارگیری تعدادی نیرو برای شستشوی ماشین، خشک کردن آن و دیگر خدمات لازم است. از دیگر چالش‌های کارواش دستی، چگونگی تأمین حقوق و مزایای این افراد و نحوه برخورد آن‌ها با مشتری می‌باشد. از جمله خدماتی که این مراکز ارائه می‌دهند شامل شستشوی خودرو با آب و فوم، خشک کردن دستی آن، نظافت داخل خودرو و واکس زدن بدنه است.

کارواش اتوماتیک

دستگاه‌های کارواش اتوماتیک، به‌صورت مکانیزه و بدون دخالت دست عمل می‌کنند و از پس تمامی عملکردهای شستشو، برس زنی، خشک کردن و پاشش واکس برمی‌آیند. این نوع کارواش‌ها، برای راه‌اندازی به هزینه اولیه زیادی نیاز دارند اما در بلند مدت، می‌توانند بازگشت سرمایه داشته باشند. کارواش اتوماتیک در دو مدل تونلی و دروازه‌ای وجود دارد. در کارواش‌ تونلی، اجزاء مختلف دستگاه در طول مسیر مستقر هستند و خودرو با عبور از بخش‌های مختلفی مانند آبکشی، برس زنی، خشک کن و .. شسته می‌شود. در کارواش دروازه‌ای، خودرو در یک محل ثابت و مشخص قرار می‌گیرد و عملیات شستشوی ماشین با حرکت دروازه دستگاه روی ریل انجام می‌گیرد. دستگاه‌های شستشوی اتوماتیک، به نیروی خدماتی زیادی نیاز ندارند، بطوریکه بسته به حجم شستشو و مدل دستگاه، استخدام 1 تا 3 نفر با دستمزد نه چندان زیاد کافی است.

کارواش خانگی

کارواش ‌خانگی که این روزها در بیشتر سایت‌ها با تبلیغات آن‌ها را مواجه می‌شویم به تازگی در کشور ما رواج پیدا کرده است. اما آن‌چنان که در مورد این نوع کارواش‌ها تبلیغ شده است، کارایی لازم را ندارند، در واقع یک وسیله بی‌مصرف است چون نه فشار آب آن مانند کارواش سنتی است و نه امکاناتی که کارواشی‌ها ارائه می‌دهند را دارد. این نوع کارواش مصرف آب بالایی دارد و نمی‌توان روی آب برای شستشوی ماشین حساب باز کرد.

 

کارواش نانو بخار

کارواش‌نانوبخار به تازگی بازار وارد شده است. این نوع کارواش با کارایی بالا و قیمت مناسب خود در حال جایگزین شدن با کارواش سنتی است. کارواش ‌بخار به مواد شوینده نیاز ندارد، مصرف آب در آن بسیار پایین‌تر از کارواش سنتی است و شستشوی ماشین با استفاده از فشار بخار انجام می‌گیرد. سیستم کارکرد کارواش بخار ایستیلیک کاملا اتوماتیک است و می‌توان با دستگاه بزرگ ۶ نازله، ۶ ماشین را به طور همزمان شست. در کارواش نانو از شوینده های نانو مانند موتور شوی نانو ، واکس لاستیک نانو و پودر و شامپو کارواش گلنز استفاده می شود.

محل احداث

برای احداث کارواش باید مکانی انتخاب شود که سود دهی آن بالا باشد. برای انتخاب محل مناسب برای این کسب و کار نمی‌توان موارد قطعی را مشخص کرد اما توجه به موارد زیر در انتخاب محل احداث مراکز شستشوی ماشین تاثیرگذارند.

دسترسی آسان: بهتر است محل احداث در جاده اصلی و خیابان برای دسترسی آسان از جهات مختلف باشد.

علائم مناسب: بهتر است از تابلو و علائم مناسب، زیبا و جذاب استفاده شود بطوریکه از فاصله دور به خوبی دیده شوند و باعث جلب توجه شوند.

منطقه ای با جمعیت متوسط  تا زیاد: کارواش بهتر است در یک منطقه مسکونی با جمعیت و ماشین‌های زیاد احداث گردد.

بررسی رقبا: بررسی وجود مراکز شستشوی خودرو در یک منطقه و خدمات قابل ارائه آن‌ها یکی از کارهای کمک کننده در این راه است.

فضای لازم برای راه‌اندازی کارواش

فضای مورد نیازکارواش دستی:  این نوع کارواش محدودیت خاصی ندارد. برای این مراکز، بهتر است دو بخش جداگانه شامل محلی برای شستشوی خودرو به همراه تجهیزات پاشش آب و محلی نیز برای خشک کردن و نظافت داخل در نظر تعیین شود. تعداد جایگاه‌هایی که برای ورود ماشین به هر یک از این بخش‌ها  در نظر گرفته می‌شود آزاد است و به سرمایه افراد و همچنین وسعتی که محل مورد نظر دارد وابسته است.

کارواش اتوماتیک تونلی: این نوع کارواش بسته به مدل نیاز به طول بین 12 تا حدود 32 متر دارد. عرض مورد نیاز آن نیز برای نصب حدود 5 متر است. علاوه بر این باید برای صف بستن خودرو نیزفضایی در نظر گرفته شود.

کارواش دروازه‌ای: این کارواش به فضای کم‌تری نیاز دارد، بطوریکه دروازه دستگاه و سیستم کنترلی در آن بتواند قرار داده شود و خودرو به راحتی داخل و خارج شود. ابعاد مورد نیاز برای نصب این دستگاه‌‌ها طول 10 و عرض 5 متر می‌باشد.

 

خرید تجهیزات کارواش

پمپ‌ کارواش یا همان واتر جت صنعتی: این دستگاه اولین دستگاه موردنیاز کارواش است.
جارو برقی صنعتی: هر جارو برقی عموما برای دو ایستگاه استفاده می‌شود.
کف ساز کارواش: کاربرد این دستگاه برای تولید کف است.
صندلی شوی: در هر ایستگاه یک صندلی شوی لازم است.
پمپ باد صنعتی: این دستگاه  برای نظافت داخل خودرو، پاک کردن آب از روی موتور و… به کار می‌رود.
مواد شوینده این مواد باید لیتری خریداری شوند.
انواع اسپری‌ها: شامل اسپری شستشوی  موتور و…
و…

 

میزان درآمد کارواش

هزینه شستشوی داخلی و بیرونی یک خودرو معمولی در کارواش حداقل از 10 هزار تومان شروع شده و با توجه به مدل خودرو تعرفه شستشوی آن نیز تغییر می‌کند و تا 100 هزار تومان نیز می‌رسد. با یک حساب ساده می توان حدس زد که سود  این کسب و کار به صورت ماهیانه به 20 تا 25 میلیون تومان برسد.

البته باید گفت در هنگام شستشو اگر خسارتی  به خودرو کسی وارد شود باید هزینه‌اش را پرداخت کنید.

مجوزهای لازم برای احداث کارواش

همانند راه‌اندازی تمامی کسب و کارهای معمول برای راه‌اندازی یک کارواش نیز به مجوزهایی  نیاز است که مهم‌ترین آن‌ها داشتن برگه پایان خدمت برای آقایان، داشتن عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد به مواد مخدر، داشتن حداقل مدرک پنجم ابتدایی، داشتن یک ملک با دو ایستگاه که هر ایستگاه به طور متوسط ابعاد 5 در 5 را نیاز دارد و…. است.

 

تبلیغات کارواش

بازاریابی و تبلیغات برای معرفی و رونق بخشیدن برای تمامی کسب و کارها مانند مراکز کارواش ضرورت دارد. استفاده از مواردی مانند تراکت، تبلیغ روی بیلبوردها، استفاده از سایت‌ها و شبکه‌های مجازی از کارهایی است که می‌توان برای تبلیغ کسب و کار جدید انجام داد. ارائه بن‌های تخفیف نیز می‌تواند در ابتدای راه‌اندازی کارواش نیز باعث جذب مشتری بیشتر می‌شود.

مقالات مرتبط با کارواش تاچلس

کارواش تاچلس

خلاصه طرح راه‌اندازی کارواش

  • سرمایه موردنیاز: سرمایه لازم با توجه به تجهیزات، مکان، موقعیت و نوع‌‎ کارواش که دستس، اتوماتیک یا بخار باشد از 10 میلیون تومان تا بیش از 500 میلیون تومان می‌باشد.
  • هزینه راه‌اندازی‌ کارواش بخار در مقایسه با سایر کارواش‌ها از جمله کارواش اتوماتیک و سنتی، بسیار پایین است و سطح سود بیشتری نیز دارد.
  • در کارواش‌های مجهزدرآمد ماهانه حداقل 20 میلیونی را می‌توان به دست آورد. درآمد شما با توجه به هزینه‌ای که انجام می‌دهید مشخص می‌شود. هر چه بیشتر هزینه کنید سود شما نیز بالاتر می‌رود.

اشتراک گذاری این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *