یکی از اجزای بسیار مهم سوخت رسانی در هر خودرویی انژکتور است که در طی زمان دچار کثیفی و گرفتگی می‌شود. استفاده از مکمل انژکتور شور یکی از ساده‌ترین راه‌های شستشو و تمیز کردن این بخش از خودرو است. پلی ترامینی که در در مکمل انژکتورشور وجود دارد باعث می‌شود تا کربنی که در این بخش ته نشین شده است، از خودرو پاک شود زیرا یک حلال بوده و این بخش از خودرو را تا حدی از این رسوبات پاک می‌کند.

مکمل‌ انژکتور شور چیست؟

همان‌طور که از نام مکمل‌های شوینده انژکتور پیداست، وظیفه‌شان پاک کردن سیستم انژکتور خودرو است. رسوب‌ها و آلودگی‌هایی که در انژکتور ایجاد می‌شوند، باعث ایجاد مشکل در عملکرد آن و روند سوخت‌رسانی می‌شوند و بازده آن را کاهش می‌کاهند. مکمل انژکتور شور بخش‌های مختلف انژکتور را تمیز کرده و همین عمل باعث می‌شود حداکثر عملکرد سامانه سوخت‌رسانی را بازیابی می‌کند.

 

مکمل انژکتور شوی چگونه عمل می‌کند؟

همانطور که گفتیم  یکی از اصلی‌ترین مواد مورد استفاده در انژکتور شوی‌ها، ماده شیمیایی پلی ترامین یا PEA است که این ماده دشمن کربن‌های ته نشین شده است. مانند عملکردی که صابون در رختشویی دارد، پلی ترامین نیز دوده‌های ناشی از کربن را پاک می‌کند. وقتی مقدار میعنی از  پلی ترامین با کربن برخورد کند به راحتی ساختار کربن را می‌شکند و آن را به مواد ریز و کوچک تبدیل می‌کند. در این شرایط است که کربن از اگزوز خارج می‌شود.

فواید استفاده از محلول انژکتور شور

  • بازگرداندن قدرت و شتاب اولیه
  • پاک کردن سیستم ریل سوخت‌رسانی
  • نرم کردن قطعات درگیر گرفتگی
  • کاهش آلودگی خروجی اگزوز
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت
  • کمک به کاهش رطوبت داخل باک و موتور

نحوه استفاده از مکمل انژکتور شور

یکی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از مکمل انژکتور، ریختن مکمل در باک خودرو است. در مورد استفاده از مکمل انژکتور شور باید مراقب باشید که اگر قدرت این ماده از حد نرمال بیشتر باشد، به سیستم داخلی خودرو آسیب وارد می‌شود.

برای استفاده از مکمل انژکتور شور باید طرز صحیح استفاده از آن را بدانید زیرا استفاده نادرست از آن می‎تواند به خودرو آسیب وارد می‌کند. ثبل از مرف باید به دستورالعمل استفاده که بر روی محصول درج شده است توجه کنید.

نکات مهم در مورد انژکتورشورها

  • مکمل انژکتور شور برای خودروهایی که ساخت داخل و صفر کیلومتر می‌باشند هر 6 ماه یا هر 5000 کیلومتر استفاده شود. دستورالعمل روی محلول را با دقت مطالعه کنید. اما استفاده از آن‌ها به طور معمول به این‌گونه است که هر قوطی مکمل را در باک ریخته و تقریبا 30 تا 40 لیتر بنزین اضافه می‌کنند.
  • خودروهای ساخت داخل که دارای طول عمر کمتر از 5 سال هستند، به ازای هر 2000 تا 5000 کیلومتر یک‌بار استفاده شود. البته برای خودروهایی است که تردد معمولی داشته باشند.
  • برای خودروهای ساخت داخل که دارای طول عمر بیش از 5 سال هستند اگر میزان کارکرد خودرو از 5000 کیلومتر کمتر باشد باید هر 6 ماه یک بار استفاده شود اما اگر مسافت طی شده آن‌ها بیش از 5000 کیلومتر در طول 6 ماه باشد باید برای هر 5000 کیلومتر یک بار استفاده شود.
  • خودروهای ساخت داخل که دارای طول عمر بیش از 5 سال و کمتر از 10 سال هستند اگر دارای کارکردی کمتراز 3000 کیلومتر در 6 ماه باشد باید هر شش ماه یک بار استفاده شود اما اگر میزان مسافت طی شده در طول 6 ماه بیشتر از 3000 کیلومتر باشد باید برای هر 3000 کیلومتر یک بار از آن استفاده شود.

انژکتورشورها

  • اگر بعد از استفاده از مکمل انژکتور شور و مصرف کامل بنزین، مشکل خودرو حل نشد احتمالا رسوبات سیستم سوخت رسانی خیلی زیاد است و یا نشانه وجود مشکل دیگری در خودرو باشد. درمورد این مشکل را با یک کارشناس مشورت کنید.
  • به دلیل اینکه این نوع مکمل‌ها پایداری زیادی دارند نیازی نیست به صورت مداوم از آن‌ها استفاده شود.
  • استفاده از مکمل انژکتور شور بهتر است در زمان تعویض روغن انجام شود؛ یعنی هر بار که روغن‌موتور به تعویض نیاز داشته باشد، انژکتورشور را نیز درون باک بریزید.
  • استفاده از مکمل‌ انژکتور شور چندان به صرفه نیست زیرا قیمت بالایی دارند.

از انژکتور شور استفاده کنم یا نه؟

این یک حقیقت است که گاهی در شرایط خاص، این مکمل‌ها اثر منفی بر خودرو دارند. برای ایینکه ببینیم شرایط خاص چیست باید وضعیت موجود در کشورمان را بررسی کنیم:

  1. اول اینکه برای شمار زیادی از محصولات موجود در بازار استانداردهای لازم وجود ندارد و کنترل و بررسی درستی برای آن‌ها انجام نمی‌گیرد.
  2. مورد دوم این است که در اکثر موتورهای خودروهای فرسوده‌، به دلایلی مانند خام‌سوزی، نداشتن استانداردهای لازم و استفاده دائم از بنزین ناسالم، حجم زیادی از مواد ته نشین شده دارند که اگر بعد از چندین سال برای اولین بار بخواهند از این تمیزکننده‌ها استفاده کنند، با حل مواد تمام ترکیبات ته نشین شده را در خود حل می‌کند و آلوده شدنمسیر عبور سوخت، لوله های بنزین، پمپ بنزین و همچنین سوزن انژکتور به این جرم‌ها می‌شود.

به همین دلیل استفاده این مکمل‌ها توسط سازمان استاندارد و ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر نیز در اطلاعیه‌های مختلف توسط خودروسازان  به مشتریان گفته می‌شود. که اضافه کردن انواع مکمل بنزین، شوینده انژکتور روغن بنزین و تقویت کننده اکتان در محصولات تولیدیشان توصیه نمی‌شود و در این اطلاعیه‌ها بیان شده است که مصرف این مواد جدا از اینکه لغو گارانتی خودرو را به دنبال دارد. می‌تواند برای خودرو نیز مشکل‌ساز شود.

به همین دلیل مصرف  این مکمل‌ها تنها برای خودروهایی که صفر هستند. به طور منظم توصیه می‌شود.اما اگر خودروتان علاوه بر اینکه فرسوده است تا به حال مکمل‌های سوخت نیز در آن استفاده نشده، بهتر است مصرف این محصولات را فراموش کنید.

 

جهت مشاهده انواع محصولات شوینده خودرو به سایت نانوگستران دماوند مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *