قطعه شویی خودرو

یکی از کارهایی که در زمینه شستوی خودرو انجام می‌گیرد، قطعه شویی است. شست و شوی قطعات به صورت دستی، کاری وقت گیر و کثیف می‌باشد اما انجام این کار به صورت ماشینی مقرون به صرفه و راحت است و از نظر زمانی نیز بهینه خواهد بود. در این مطلب به قطعه شویی خودرو می‌پردازیم.

قطعه شویی چیست

در گذشته ارسال مرسوله‌ها به ندرت صورت می‌گرفت زیرا جمعیت، حمل و نقل در شهرها و همچنین ارسال کالا کم بود اما امروزه به دلیل افزایش جمعیت و افزایش عبور و مرور و همچنین تولید زیاد وسایل نقلیه و جابه جایی کالاها و حجم انبوه واردات و صادرات استفاده از وسایل حمل و نقل به ویژه وسایل حمل و نقل سنگین جاده‌ای، حفظ و نگهداری از این وسایل به یک چالش برای کاربران آن‌ها تبدیل شده است. در صورت عدم سرویس‌های دوره باعث خرابی این خودروها و متحمل شدن هزینه‌های سنگین خواهیم شد به همین دلیل این نیاز باعث ایجاد کارگاه‌های قطعه شویی برای شست وشوی سیلندر و سایر قطعات داخلی موتور خودروهای سبک و سنگین شد.

آیا قطعه شویی خودرو لازم است؟

روش‌های قطعه شویی خودرو با بخار:  برای هر خودرو، شستشوی قطعات مختلف یک خودرو یک امری ضروری است که باید بدانیم به چه صورت آن را انجام دهیم و آلودگی‌های آن را به چه روشی تمیز کنیم. بسیاری از افراد مدت زیادی از وقت خود را در طول روز در خودرو سپری می‌کنند. بنابراین همان طور که نظافت منزل خود را ضروری می‌دانید، بهتر است نظافت خودرو خود را نیز در اولویت قرار دهید.

علاوه بر این از چکاب فنی و رسیدگی ماهیانه خودرو خود نیز غافل نشوید. اگر با گریس کار کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که گرد و خاک را به سرعت جذب می‌کند و از عملکرد صحیح قطعه جلوگیری می‌کند. قطعه شویی با استفاده از کارواش بخار یکی از بهترین روش‌های شستشو خودرو است.

مواد قطعه شویی و چربی گیری

موادی که برای چربی گیری و قطعه شویی استفاده می‌شوند، معمولا پودرهای قلیایی با PH حدود 12-13 هستند. این مواد باعث از بین رفتن چربی‌های سوخته و دوده‌های روی قطعه شده و قطعه را به خوبی تمیز می‌کنند. در اصلاح عمومی این مواد با نام‌هایی مانند: پودر چربی گیر، مواد قطعه شویی، پودر قطعه شویی، مواد موتور شویی، پودر موتورشویی، مواد موتور شویی و قطعه شویی، مواد سیلندر شویی، چربی گیر دوگانه، پودر دوگانه شور، مواد چربی گیردوگانه، پودر دستگاه قطعه شویی، مواد دستگاه قطعه شویی، آلومینیوم شور، پودر چربی گیر دوگانه و… در بازار شناخته می‌شوند.

دستگاه قطعه شویی و چربی گیری

در ابتدا فرآیند قطعه شویی و چربی گیری به‌ دست مکانیک مربوطه که مسئول تعمیر موتور خودرو بود، انجام می‌گرفت. این امر با استفاد از موادی از جمله نفت، بنزین، مو گازوئیل انجام می‌شد اما امروزه با تاسیس کارگاه‌های قطعه شویی مجهز به دستگاه قطعه شویی به راحتی این امر انجام می‌گیرد.

دستگاه‌های قطعه شویی وچربی گیری به این صورت عمل می‌کنند که در پایین دستگاه مخزن آب و در وسط دستگاه صفحه گردان وجود دارد که قطعات

سیلندر ، سرسیلندرو سایر اجزای متورهای سبک و سنگین قرار گرفته و در داخل محفظه فشار آب داغ توسط پمپ بر روی قطعات می‌پاشد آب داخل مخزن توسط مشعل گرم می‌شود و دمای آب حدودا 75 تا 85 درجه می‌گردد.

انواع مختلف قطعه شویی خودرو

برای شستشو خودرو روش‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توان موارد زیر را نام برد:

·         قطعه شویی به روش دستی

·         قطعه شویی با واترجت

·         قطعه شویی با کارواش بخار

·       قطعه شویی با دستگاه قطعه شوی

شستشوی قطعات خودرو به روش سنتی

قطعه شویی به روش سنتی از طریق انواع فرچه‌ها انجام می‌گیرد که برای تکمیل شستشو، مکمل‌های گازوئیلی به کار می‌رود.

از معایب این روش این است که استفاده از فرچه برای شستشوی خودرو باعث خط و خش بدنه خودرو می‌شود. ضمن اینکه برخورد گازوئیل با قسمت‌های الکتریکی خودرو باعث می‌شود که خودرو آسیب ببیند و از کار بیفتد.

شستشوی قطعات خودرو با کارواش واترجت

در روش قطعه شویی با واترجت، قطعات با استفاده از اسپری آب داغ  با فشار بالا شسته می‌شوند. در واقع ضربه‌ واردشده توسط فشار واتر جت، باعث تمیزی قطعه می‌شود. معمولا ماده‌ای که برای شستشو در واترجت به کاربرده می‌شود از نوع قلیایی است. استفاده از مواد شوینده استاندارد خودرو، باعث فراهم شدن شستشوی آسان می‌گردد، همچنین مراحل چرخه شستشو را حداقل می‌کند و باعث می‌شود که صرفه جویی در مصرف آب، وقت و انرژی اتفاق بیفتد. در تمیز کردن خودرو با این روش، به کار بردن شکل و ترتیب نازل‌ها و مقدار پاشش تاثیر بسیاری دارد. در شستشو با واترجت هرچه فشار بالاتر باشد بهتر است اما باید به صورت چرخشی باشد تا باعث آسیب رسیدن به قطعات خودرو نشود.

شستشوی قطعات خودرو  با دستگاه قطعه شویی

دستگاه قطعه شویی با روش‌های دقیقی، به تمیز کردن قطعات خودرو می‌ پردازد. تسمه، بلبرینگ، کلاچ، قطعات در مثل دستگیره، لاستیک دور در و همچنین مهره‌ها و پیچ‌ها می‌توانند با استفاده از این دستگاه‌ها تمیز شوند. باید گفت دستگاه قطعه شویی بیشتر در کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه قطعه شویی، یک محفظه دایره‌ای شکل دارد که قطعات در داخل آن هستند، وقتی قسمت‌های دایره‌ای شکل به چرخش درمی‌آیند و همزمان آب گرم و سرد پاشیده می‌شود، قطعه شسته می‌شود. در نهایت برای از بین بردن نم قطعه از دستگاه خشک کن که در دستگاه قرار دارد، استفاده می‌شود.هزینه قطعه شویی صنعتی بسیار بالا است.

شستشوی وسایل و قطعه شویی با کارواش بخار و نانو بخار، جایگزین مناسبی برای این روش می‌باشد که بیشتر افراد نیز به آن دسترسی دارند.

قطعه شویی با بخار

در این روش برای از بین بردن چربی‌ها و ترکیبات شیمیایی از بخار و حلال استفاده می‌شود.

از روش‌ قطعه شویی با بخار برای تمیز کردن انواع آلودگی‌ها مثل موارد زیر استفاده می‌شود:

  • تمیز کردن و چربی زدایی موتورها
  • حذف چربی‌ها و گریس
  • تمیزکردن تخته‌های الکتریکی با بخار خشک
  • ضدعفونی فیلترها و پنجره تهویه هوا
  • تمیز کردن تمامی قطعات بدون کوچک ترین خط و خشی
  • چربی گیری و جلا دادن بدنه و قسمت‌های مکانیکی دستگاه‌ها

دمای بخاری که از تمیزکننده‌های بخار صنعتی تولید می‌شود تا حدود ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است. برای از بین بردن گرد و خاک و رسوبات، دمای حدود ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد مناسب است. در شستشوی قطعات خودرو با روش کارواش بخار، تراکم بالای بخار باعث بالا رفتن سرعت فرآیند تمیز کردن و شستشو و در نتیجه افزایش بهره‌وری می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *